Marcin Tomsia

Tomsia Marcin

 

 

 

Zamyślony życiem, rozmarzony muzyką, wróg poetyckiej fanaberii, miłośnik puenty i konkretu. Spełnia się w kuluarach i przestrzeni sali lekcyjnej. Unika sceny i rozgłosu. Ludzki chaos zagłusza perkusją i wolą walki na boisku. Wszechstronnie niejednoznaczny, otwarcie tajemniczy, spokojem zamyka czas.
Na co dzień – nauczyciel języka polskiego w Zespole Szkół nr 4 w Olkuszu.

Wenus z Milo                                              

I. 

ułożywszy dłonie w geście bezradności

stęsknionym spojrzeniem objęłaś

wszystko i nic

nie tak miało być:

najpierw dłuto natchnienia

później błysk przeszywający wieczność

 

w zamkniętych ustach pasja namiętności

i skromnością fałszywie zakryte

– biodra

 

ponoć

biedak który rozpoznał twe miękkie ramiona

już dzień później chciał popełnić samobójstwo

 

nie można mieć wszystkiego

każda sekunda takiego bezruchu

warta jest nieskończoności choć

wiadomo – stateczne życie

nie jest dla ciebie

 

ci którzy sypali głowy popiołem

wiedzą jaka jest cena trwania

 

II.

nieopodal Akropolu w cieniu cyprysów

zasłonięta płócienną woalką kobieta

sprzedaje dojrzałe jabłka

 

na placu została piana

mnóstwo ciężkiej piany

 Ciemna strona księżyca

lunacja I

powstanie galaktyki wymaga skupienia…

 w ugorze niczego nieznośna lekkość bytu

akwen cieni tulących prawdę

trochę pyłu i strach-

najbardziej pożądany w karcie dań

 

czasem rzeczy dzieją się ot tak –

blada pościel muska orane spokojem

wzgórza i nawet spacer zdaje się za lekki

jak na powagę sytuacji

 

już na pierwszy rzut oka

brak tu wielkości siły mitu

fenomenu odpowiedniej oprawy

(żeby chociaż coś z demagogii)

 

lunacja II

 

interpretacja ciał –

oskórowana dusza kilka spiętrzonych kraterów

chrzty ognia wokół drażniąca woń

dopalanego naskórka

 

po drugiej stronie stołu

na oparciu krzesła wisi nowa torebka

skóra z której była zrobiona

coś ci przypomina jednak nie pamiętasz co…

była o wiele za droga

„Pan Cogito a myśl czysta”

czytając współczesnych poetów Pan Cogito ma mieszane uczucia

zgadza się ze stwierdzeniem

że poezja nie może być wieloznaczna zatem dążenie do jednoznaczności

to jej podstawowy cel

 

istotnie

nieprzebrane bogactwo podmiotów które nie łączą się z orzeczeniem

to przecież takie przyziemne

 

rzeczą wielką myśli Pan Cogito

byłoby trwać samemu do końca

rzeczą w rzeczy samej

 

zatem współczesna myśl to nic innego jak

lingwistyczna

fanaberia?

*  *  *

utkałem Cię czasem

uplotłem starannie ściegi

dni potem godziny i minuty

skropliłem milionami pętelek

zaciskanych coraz mocniej

farbowałem tła kolorami

zdjętych z krzyża historii

nawlekałem na wałki

pokurczone słowa wszystkich

języków świata

całość podstemplowałem

(a może właściwie obszyłem)

wyciągiem aktu

urodzenia

 

i co z tego

skoro rękawy wciąż są

za krótkie

 Exodus

w pustych skrzyniach sterta

nikomu niepotrzebnych słów

rozmiękłe drzewo wchłania

gwoździe namaszczone czasem

 

trochę tego jest

 

cisza wcierana we włosy gęstą

codziennością przesuwany po twarzy

jedyny pewnik upływającego czasu

zza drzew wstaje następny:

dzień noc

nocy dzień

dnia noc

 

i zamek klucza – jak ułamek raju

oczekiwany wiernym

skomleniem pod drzwiami

Przypływ

                                                             Zofii Jurczyk

 

chociaż znam twoje wiersze

nigdy nie mogłem pojąć

jak zgrabnie łączysz

echa sylab rymów akcentów

 

jak wplatasz myśli

i historie w zdania będące

ciągiem ludzkich obaw

 

teraz wiem dlaczego nasza myśl

była dla ciebie aktem

twórczej niewoli

 

szum o którym mówiłaś

zamień w szmer oceanu

niech skropli się tworząc

jednostajny byt spokoju

trwały nieprzenikniony wieczny

 

spośród kartek

wyjmowanych drżącą ręką

wyłoni się pragnienie czyste –

 

napisz coś jeszcze

Październik 2018
poniedziałek wtorek środa czwartek piątek sobota niedziela
1 października 2018 2 października 2018 3 października 2018 4 października 2018

Kategoria: W BiblioteceSieć współpracy i samokształcenia: Jak uczyć kreatywnego myślenia?

Sieć współpracy i samokształcenia: Jak uczyć kreatywnego myślenia?
5 października 2018 6 października 2018 7 października 2018
8 października 2018 9 października 2018 10 października 2018 11 października 2018 12 października 2018 13 października 2018 14 października 2018
15 października 2018 16 października 2018 17 października 2018 18 października 2018 19 października 2018 20 października 2018 21 października 2018
22 października 2018 23 października 2018 24 października 2018 25 października 2018 26 października 2018 27 października 2018 28 października 2018
29 października 2018 30 października 2018 31 października 2018 1 listopada 2018 2 listopada 2018 3 listopada 2018 4 listopada 2018
Ibuk
Zapraszamy do wirtualnej czytelni
Ibuk
Artyści
ziemi olkuskiej
PBW
Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Krakowie