ZBIORY AUDIOWIZUALNE
WSZYSTKIE TYTUŁY SĄ NA PŁYTACH DVD Z MOŻLIWOŚCIĄ WYPOŻYCZENIA NA ZEWNĄTRZ.
1. WŁĄCZ SIĘ DO GRY. MENiS: 2003
Telewizyjne audycje dla gimnazjalistów i nauczycieli (170 min.)
8 studyjnych programów ukazuje analizę zagrożeń dla zdrowia dzieci i młodzieży w środowisku szkolnym, w grupie rówieśniczej i w domu rodzinnym. W programach są także aktualne informacje o instytucjach powołanych do świadczenia pomocy uczniom, nauczycielom i rodzicom w rozwiązywaniu trudnych problemów dzieci i młodzieży.
Ø Problemy emocjonalne wieku dojrzewania
Ø Fakty i mity o narkotykach
Ø Uzależnienia
Ø Anoreksja i bulimia
Ø Przemoc psychiczna
Ø Przemoc fizyczna
Ø Przemoc seksualna
Ø Uzależnienie od komputera
2. WŁĄCZ SIĘ … RODZICE. MENiS: 2003
Telewizyjne audycje dla rodziców i nauczycieli (140 min.)
6 studyjnych programów telewizyjnych ukazuje metody i formy wychowawczej profilaktyki oraz sposoby rozwiązywania konfliktów w domu i najbliższym otoczeniu. Programy zawierają wskazówki: jak rozpoznać objawy, które mogą świadczyć o początkach problemów z dziećmi, jak w tych sytuacjach unikać błędów wychowawczych, jak poskromić siebie, hamować wygórowane ambicje oraz kształtować umiejętności wychowawcze.
Ø Kształtowanie systemu wartości
Ø Ambicje rodziców
Ø Przemoc
Ø Kary i nagrody
Ø Postawy rodziców
Ø Samotna matka, samotny ojciec
3. CZŁOWIEK OD POCZĘCIA.
Film zalecany przez MEN do nauczania przedmiotu ‘’Wychowanie do życia w rodzinie’’ w szkołach podstawowych, gimnazjach i szkołach ponadpodstawowych. (22 min)
Ø Poczęcie jako moment powstania nowego życia
Ø Rozwój dziecka w łonie matki
Ø Odczuwanie światła zewnętrznego w życiu prenatalnym
4. DO PROGU DOJRZEWANIA.
Film zalecany przez MEN do nauczania przedmiotu ‘’Wychowanie do życia w rodzinie’’ w gimnazjach i szkołach ponadpodstawowych. (20 min)
Ø Pierwsze kroki w samodzielność
Ø Identyfikacja z własną płcią
Ø Relacje rodzinne i środowiskowe
Ø Cechy charakteru
Ø Pierwsze negacje
Ø Dziewczęta i chłopcy
5. TAJEMNICE KOBIECOŚCI.
Film zalecany przez MEN do nauczania przedmiotu ‘’Wychowanie do życia w rodzinie’’ w szkołach podstawowych, gimnazjach. (20 min)
Ø Przemiany fizyczne i psychiczne u dziewcząt w okresie dojrzewania
Ø Biologiczne mechanizmy dojrzewania – anatomia i fizjologia kobiety
Ø Cykliczne zmiany w organizmie kobiety – zalety obserwacji cyklu
Ø Higiena okresu dojrzewania
Ø Zróżnicowane tempo rozwoju
Ø Zapobieganie powstaniu kompleksów i niepokojów tego okresu
6. TAJEMNICE MĘSKOŚCI.
Film zalecany przez MEN do nauczania przedmiotu „Wychowanie do życia w rodzinie”
w szkołach podstawowych i gimnazjach. (19 min.)
Ø Przemiany fizyczne i psychiczne u chłopców w okresie dojrzewania
Ø Biologiczne mechanizmy dojrzewania – anatomia i fizjologia mężczyzny
Ø Higiena okresu dojrzewania
Ø Zróżnicowane tempo rozwoju
Ø Zapobieganie powstaniu kompleksów i niepokojów tego okresu
Ø Cele życiowe wynikające z identyfikacji płciowej
7. CZŁOWIEK – ISTOTA PŁCIOWA.
Film zalecany przez MEN do nauczania przedmiotu ‘’Wychowanie do życia w rodzinie’’ w gimnazjach i szkołach ponadpodstawowych. (24 min)
Ø Znaczenie różnic płci
Ø Wizja męskości, wizja kobiecości
Ø Miłość a pożądanie
Ø Jakie mogą być znaki miłości młodzieńczej
Ø Różnice w przeżywaniu reakcji uczuciowych i seksualnych
8. ETYKA SEKSUALNOŚCI.
Film zalecany przez MEN do nauczania przedmiotu ‘’Wychowanie do życia w rodzinie’’ w gimnazjach i szkołach ponadpodstawowych. (25 min)
Ø Własne decyzje a otaczający świat reklam, mediów i mody
Ø Czy czekać z rozpoczęciem współżycia seksualnego?
Ø Umiejętność kierowania popędem seksualnym
Ø Antykoncepcja – rodzaje, sposób działania, skuteczność
Ø Wpływ antykoncepcji na zdrowie fizyczne i psychiczne; aspekt moralny
Ø Środki wczesnoporonne – aspekt biologiczny i etyczny
9. DRAMAT ABORCJI.
Film zalecany przez MEN do nauczania przedmiotu ‘’Wychowanie do życia w rodzinie’’ w gimnazjach i szkołach ponadpodstawowych. (22 min)
Ø Medyczny i moralny aspekt aborcji – zniszczenie rozwijającego się życia
Ø Przyczyny podejmowania decyzji o aborcji
Ø Syndromy proaborcyjne
Ø Rozwiązania alternatywne
10. NATURALNE PLANOWANIE RODZINY.
Film zalecany przez MEN do nauczania przedmiotu ‘’Wychowanie do życia w rodzinie’’ w gimnazjach i szkołach ponadpodstawowych. (29 min)
Ø Metoda termiczna ścisła i poszerzona
Ø Metoda owulacji Billingsa
Ø Metoda objawowo-termiczna
Ø Nowoczesne aparaty odczytujące płodność kobiety
Ø Skuteczność i zalety metod naturalnych
Ø Postawa mężczyzny
11. CZAS OCZEKIWANIA.
Film zalecany przez MEN do nauczania przedmiotu ‘’Wychowanie do życia w rodzinie’’ w gimnazjach i szkołach ponadpodstawowych. (23 min)
Ø Kontakt matki z dzieckiem rozwijającym się w łonie
Ø Rola ojca w tym okresie
Ø Higiena w okresie ciąży
Ø Szkoła rodzenia; przygotowanie do porodu
Ø Rodzinny poród – krok w szczęśliwe dzieciństwo
Ø Naturalne karmienie
12. MIŁOŚĆ.
Film zalecany przez MEN do nauczania przedmiotu ‘’Wychowanie do życia w rodzinie’’ w gimnazjach i szkołach ponadpodstawowych. (21 min)
Ø Miłość w historii i współcześnie (ukazana poprzez dzieła sztuki)
Ø Filozofia miłości – znaczenia pojęcia ‘’miłość’’
Ø Uczucia – popędy – emocje
Ø Etapy rozwoju miłości
Ø Zróżnicowanie form miłości
13. ZAWODOWY LIST GOŃCZY. Dozwolone od lat 16. MENiS: 2003
Telewizyjne audycje dla gimnazjalistów i ich nauczycieli i rodziców (150 min.)
10 audycji przedstawia ścieżki kariery zawodowej po ukończeniu gimnazjum. Zaprezentowane są różne typy szkół ponadgimnazjalnych – technikum, szkoła zawodowa, liceum profilowane. Na przykładzie wybranych zawodów ukazane są uwarunkowania racjonalnych decyzji dotyczących wyboru szkoły i przyszłego zawodu.
Ø Technik mechanik
Ø Technik spedytor
Ø Technik żywienia i gospodarstwa domowego
Ø Technik usług kosmetycznych
Ø Technik ochrony środowiska
Ø Technika administracji
Ø Technik urządzeń audiowizualnych
Ø Technik rolnik
Ø Technik informatyk
Ø Technik hotelarstwa
14. ZAWODOWY LIST GOŃCZY. Dozwolone od lat 18. MENiS: 2003
Telewizyjne audycje dla absolwentów szkół ponadgimnazjalnych i szkół wyższych (150 min.)
10 audycji przedstawia kierunki kształcenia i doskonalenia zawodowego dla absolwentów szkół ponadgimazjalnych i wyższych. W audycjach prezentowane są zawody i specjalności poszukiwane narybku pracy w kraju i za granicą. Programy ukazują cechy osobowościowe oraz predyspozycje fizyczne i psychiczne osób pracujących na różnych stanowiskach a także zawierają wskazówki jak się szkolić i przekwalifikować.
Ø Pielęgniarka
Ø Projektant stron www
Ø Rzeczoznawca majątkowy
Ø Menadżer hotelu
Ø Pedagog opiekunka do dzieci
Ø Rehabilitant fizykoterapeuta
Ø Nauczyciel ustawiczny
Ø Tłumacz lektor
Ø Steward / Stewardesa
Ø Pracownik socjalny
15. ZAWODOWY LIST GOŃCZY. Bez ograniczeń. MENiS: 2003
Telewizyjne audycje dla dorosłych (150 min.)
10 audycji pokazuje możliwości ustawicznego zdobywania wiedzy, umiejętności i kompetencji w szkołach dla dorosłych, centrach kształcenia ustawicznego, centrach kształcenia praktycznego, ośrodkach dokształcania i doskonalenia zawodowego. Filmy prezentują nowe zawody poszukiwane na rynku pracy, stwarzające szansę na zatrudnienie w Polsce i za granicą a zwłaszcza w krajach Unii Europejskiej.
Ø Technik obsługi ruchu turystycznego
Ø Kucharz / Kelner
Ø Technik hotelarz
Ø Technik informatyk
Ø Technik handlowiec
Ø Technik ochrony fizycznej osób i mienia
Ø Technik organizacji reklamy
Ø Technik agrobiznesu
Ø Pozaszkolne formy kształcenia
Ø Technik ogrodnik
16. UWAŻAJ NIEBEZPIECZEŃSTWO. MENiS: 2003
Telewizyjne audycje i plakaty dla uczniów klas I – III szkoły podstawowej. (ok.160 min.)
10 inscenizowanych widowisk prezentuje skuteczne sposoby zachowania się w sytuacjach zagrożenia, z którymi dzieci mogą się spotkać w domu, w szkole, na ulicach i w grupie rówieśniczej. Dzieci wspólnie zastanawiają się, jak zachować się w określonej sytuacji i uzasadniają swoje wybory, dzięki czemu mali widzowie mogą wzbogacić swoją wiedzę o zagrożeniach i niebezpieczeństwach.
Ø Zaczepił mnie obcy
Ø Na pierwszą pomoc
Ø Niebezpieczny skarb
Ø Sama w domu
Ø Wejście smoka
Ø Cyber – alarm
Ø Zgubiłem się
Ø Duży może więcej
Ø Ząbki i pazurki
Ø Nie wpuść mnie do domu
17. NORMALNIE JAK W DOMU. Wychowanie do życia w rodzinie. Edukacja prozdrowotna. Etyka. MENiS: 2004 Telewizyjne audycje dla szkół podstawowych i gimnazjów (160 min)
8 filmów pokazujących, jak uczyć się siebie, swojego dojrzewania, aby mieć świadomość skutków własnego postępowania. W audycjach jest mowa o problemach, z którymi spotykamy się w grupie rówieśniczej i rodzinie. Dlaczego tak trudno dorastać? Jak uniknąć zagrożeń i pokus w postaci narkotyków, alkoholu, „miłości bez miłości”? Jak kształtować charakter i nadawać sens swojemu życiu? Zwrócono uwagę na przydatność różnych koncepcji filozoficznych do analizy własnych problemów. Pokazano człowieka jako istotę rozumną, a więc zdolną do poznawania prawdy, dążącą do osiągnięcia dobra, umiejącą akceptować siebie i otoczenie.
Ø Polubić siebie
Ø Koleżanki i koledzy
Ø Maja rodzina
Ø Grają hormony
Ø Moralność
Ø Zagrożenia
Ø Uwaga stres
Ø Moja przyszłość
18. WIEŚCI ZE ŚWIATA. Historia. Wiedza o kulturze. Edukacja czytelnicza i medialna. MENiS: 2004
Telewizyjne audycje dla gimnazjalistów i szkól ponadgimnazjalnych (160 min)
6 widowisk telewizyjnych o charakterze rozrywkowym i popularnonaukowym z elementami edukacji przez zabawę, w których zaprezentowano historię świata w sposób symultaniczny. Widz jest świadkiem wielkich bitew, odkryć wynalazków i wszystkiego, co wydarzyło się w historii. W filmach przedstawiono różnorodne wydarzenia historyczne, jakie zaszły w różnych miejscach świata w tym samym czasie, pokazane są także wzajemne oddziaływania na siebie różnych kultur, religii, wielkich ruchów politycznych itp.
Ø Historia ludzkości w latach 35 mln – 4000 p.n.e.
Ø Rewolucja neolityczna na różnych kontynentach w latach 4000 – 3000 p.n.e.
Ø Dzieje najstarszych cywilizacji w latach 3762 – 2082 p.n.e.
Ø Dzieje pierwszych cywilizacji na wszystkich kontynentach w latach:1950 – 1210 p.n.e.
Ø Dzieje cywilizacji antycznej w latach 1150 – 586 p.n.e.
Ø Dzieje cywilizacji antycznej w latach 559 – 112 p.n.e.
19. WIEŚCI ZE ŚWIATA. Historia. Wiedza o kulturze. Edukacja czytelnicza i medialna. MENiS: 2004
Telewizyjne audycje dla gimnazjalistów i szkól ponadgimnazjalnych (150 min)
6 widowisk telewizyjnych o charakterze rozrywkowym i popularnonaukowym z elementami edukacji przez zabawę, w których zaprezentowano historię świata w sposób symultaniczny. Widz jest świadkiem wielkich bitew, odkryć wynalazków i wszystkiego, co wydarzyło się w historii. W filmach przedstawiono różnorodne wydarzenia historyczne, jakie zaszły w różnych miejscach świata w tym samym czasie, pokazane są także wzajemne oddziaływania na siebie różnych kultur, religii, wielkich ruchów politycznych itp.
Ø Dzieje cywilizacji antycznej w latach 80 – 33 p.n.e.
Ø Dzieje cywilizacji antycznej w latach 34 – 166 n.e.
Ø Dzieje świata i cywilizacji w latach 184 – 303 n.e.
Ø Dzieje świata w latach 304 – 404 n.e.
Ø Dzieje świata w latach 428 – 535 n.e.
Ø Dzieje świata w latach 535 – 675 n.e.
20. WIEŚCI ZE ŚWIATA. Historia. Wiedza o kulturze. Edukacja czytelnicza i medialna.
MENiS: 2004 Telewizyjne audycje dla gimnazjalistów i szkól ponadgimnazjalnych (100 min)
4 widowiska telewizyjne o charakterze rozrywkowym i popularnonaukowym z elementami edukacji przez zabawę, w których zaprezentowano historię świata w sposób symultaniczny. Widz jest świadkiem wielkich bitew, odkryć wynalazków i wszystkiego, co wydarzyło się w historii. W filmach przedstawiono różnorodne wydarzenia historyczne, jakie zaszły w różnych miejscach świata w tym samym czasie, pokazane są także wzajemne oddziaływania na siebie różnych kultur, religii, wielkich ruchów politycznych itp.
Ø Dzieje świata w latach 700 – 767 n.e.
Ø Dzieje świata w latach 765 – 886 n.e.
Ø Dzieje świata w latach 887 – 987 n.e.
Ø Dzieje świata w latach 988 – 1054 n.e.
21. WIEŚCI ZE ŚWIATA. Historia. Wiedza o kulturze. Edukacja czytelnicza i medialna. MENiS: 2004
Telewizyjne audycje dla gimnazjalistów i szkól ponadgimnazjalnych (100 min)
4 widowiska telewizyjne o charakterze rozrywkowym i popularnonaukowym z elementami edukacji przez zabawę, w których zaprezentowano historię świata w sposób symultaniczny. Widz jest świadkiem wielkich bitew, odkryć wynalazków i wszystkiego, co wydarzyło się w historii. W filmach przedstawiono różnorodne wydarzenia historyczne, jakie zaszły w różnych miejscach świata w tym samym czasie, pokazane są także wzajemne oddziaływania na siebie różnych kultur, religii, wielkich ruchów politycznych itp.
Ø Dzieje świata w latach 1054 – 1150
Ø Dzieje świata w latach 1150 – 1250
Ø Dzieje świata w latach 1250 – 1350
Ø Dzieje świata w latach 1350 – 1452
22. TAJNIKI MATEMATYKI. Matematyka. MENiS: 2004
Telewizyjne audycje dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych (195 min)
12 widowisk z elementami inscenizacji, w których prezentowane są różne zjawiska przez pryzmat matematyki. Audycje prezentują wybrane pojęcia i definicje matematyczne, pokazują sposoby przeprowadzania matematycznych analiz i formułowania wniosków. Przedstawiono również przykłady zastosowania wiedzy matematycznej w naukach ścisłych i w praktyce.
Ø Matematyk poznaje uroki symetrii
Ø Matematyk gra w bilard
Ø Liczby urojone
Ø Bryły Platońskie
Ø Matematyczne fryzury
Ø Matematyk poznaje powierzchnie prostokreślne
Ø Matematyk igra z czasem
Ø Matematyk zostaje zdolnym kartografem
Ø Matematyk rozwiązuje węzły gordyjskie
Ø Matematyk w bibliotece
Ø Matematyk projektuje dywany
Ø Matematyk w labiryncie
23. OD PLATONA I NEWTONA …Fizyka. Astronomia.MENiS:2004
Telewizyjne audycje dla gimnazjów (140 min)
6 filmów o charakterze widowiska popularnonaukowego. Audycje pokazują historię fizyki przez prezentacje ciekawych doświadczeń. Zaproszony do studia prof. dr hab. Jan Gaj komentuje doświadczenia potwierdzające znaczenie odkryć i ich praktyczne wykorzystanie oraz omawia wnioski sformułowane na podstawie doświadczeń. Widzowie mogą prześledzić rozwój fizyki na przestrzeni dziejów.
Ø Coraz cieplej
Ø Kolorowy świat
Ø Promieniotwórczość
Ø Ciśnienie
Ø Coraz szybciej
Ø Chaos czy porządek
24. CZYM JEST … OD PLATONA DO NEWTONA. Fizyka i astronomia. Technika. Wiedza o społeczeństwie. MENiS:2004
Telewizyjne programy dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych (250 min)
10 edukacyjnych filmów wyjaśniających w sposób niezwykle interesujący dawne i współczesne definicje takich pojęć z dziedziny fizyki, jak: materia, grawitacja, elektromagnetyzm. Objaśniają nam (lub próbują objaśnić, bo nie wszystko przecież zostało poznane w stopniu ostatecznym i skończonym) wielcy badacze żyjący współcześnie i w starożytności, swoje refleksje przekazują filozofowie i naukowcy. Pojawiają się wybitne postacie nauki: Izaak Newton, Albert Einstein, Max Planck. Niell Bohr, a także starożytni i współcześni filozofowie i uczeni.
Ø Drgania są wszędzie
Ø Świat kryształów cz.1
Ø Świat kryształów cz.2
Ø Zwykła niezwykła ciecz
Ø Czym jest …gaz?
Ø Czym jest …materia?
Ø Czym jest …kwant?
Ø Czym jest … energia?
Ø Czym jest …elektromagnetyzm? cz.1
Ø Czym jest …elektromagnetyzm? cz.2
25. MACHINA CZASU. Historia. Historia i wiedza o społeczeństwie. MENiS:2004
Telewizyjne audycje dla szkół podstawowych i gimnazjów (100 min)
5 audycji o ludziach, którzy odsłaniają kulisy historii odkryć naukowych. W fascynujący sposób pokazano wpływ wynalazków na dzieje świata. Jaki związek miało udoskonalenie produkcji stali z założeniem państwa Mieszka I? W jaki sposób wynalazek rafinacji cukru z buraków przyczynił się do stworzenia nowoczesnych Prus i był sprawcą ich militarnych sukcesów? Czy państwo Jagiellonów zawdzięczało coś wprowadzeniu uprawy trójpolowej? Zaprezentowane zostały wydarzenia i sensacje sprzed wieków, pokazujące interesujące, a mało znane zabytki kultury materialnej. Pokazano także osiągnięcia techniczne i technologiczne średniowiecza, renesansu, a niekiedy i starożytności. Podkreślono rozwój myśli ludzkiej na przestrzeni wieków.
Ø Stal
Ø Cukier
Ø Trójpolówka
Ø Epidemie
Ø Ogrzewanie i architektura
26. DZIECI RÓŻNYCH BOGÓW. Wiedza o społeczeństwie. Geografia. Język mniejszości narodowych. Etyka. Edukacja regionalna. Edukacja czytelnicza i medialna. MENiS:2004 Telewizyjne audycje dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych (135 min)
5 filmów o mniejszościach narodowych i religijnych w Polsce. Audycje ukazują ich dorobek kulturowy i wkład w kulturę narodową bądź regionalną (tradycja, obrzędowość, język narodowy, zwyczaje, kultura materialna). Mottem filmów – mniejszość a większość – współczesny ekumenizm jako nowy sposób potraktowania tej problematyki na różnych płaszczyznach.
Ø Buddyzm
Ø Protestantyzm
Ø Katolicy
Ø Katolicyzm
Ø Mniejszości religijne
27. DZIECI RÓŻNYCH BOGÓW. Wiedza o społeczeństwie. Geografia. Język mniejszości narodowych. Etyka. Edukacja regionalna. Edukacja czytelnicza i medialna. MENiS:2004 Telewizyjne audycje dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych (130 min)
5 filmów o mniejszościach narodowych i religijnych w Polsce. Audycje ukazują ich dorobek kulturowy i wkład w kulturę narodową bądź regionalną (tradycja, obrzędowość, język narodowy, zwyczaje, kultura materialna). Mottem filmów – mniejszość a większość – współczesny ekumenizm jako nowy sposób potraktowania tej problematyki na różnych płaszczyznach.
Ø Islam
Ø Staroobrzędowcy
Ø Prawosławie
Ø Grekokatolicy
Ø Judaizm
28. FUTYRYŚCI FORMIŚCI NOWA SZTUKA. Język polski. Edukacja czytelnicza i medialna. MENiS: 2004 Telewizyjne audycje dla szkół ponadgimnazjalnych (175 min)
6 filmów poświęconych twórcom sztuki awangardowej XX wieku w Polsce. W audycjach omówiono najważniejsze cechy poezji futurystycznej, formizmu i tzw. Nowej Sztuki. Zaprezentowano fragmenty manifestów Anatola Sterna, Aleksandra Wata, Brunona Jasieńskiego, Stanisława Młodożeńca, Tytusa Czyżewskiego, Jerzego Yankowskiego i wynikające z nich pragnienia zaprzeczenia wszystkiemu, co stworzono dotąd. Ukazano zjawiska i dziedzictwo kulturowe i literackie awangardy, które mogą zafascynować swoim programem: antytradycjonalizmem, burzeniem konwencji, spontanicznością, bezceremonialność.
Ø Poezokoncerty
Ø Yankowski. Wat. Stern
Ø Młodożeniec. Jasieński – Lewą dokąd?
Ø Tytus Czyżewski – Skryty szaman
Ø Leon Chwistek – Wielkość dla przyjemności
Ø Adam Ważyk – Pulsowanie rzeczy
29. SPISANE NA KAMIENNYCH TABLICACH. Edukacja filozoficzna. Etyka. Wiedza o kulturze. MENiS: 2004 Telewizyjne programy dla szkól ponadgimnazjalnych (150 min)
10 programów telewizyjnych, inspirujących do przemyśleń i dyskusji nad problemami wiary i jej potrzeby, a także zasad moralnych, wynikających z religii, jak również z etyki laickiej. Prowadzący program : ksiądz Mateusz Matuszewski i etyk Tomasz Merta dyskutują na temat funkcjonowania człowieka we współczesnym świecie, w kontekście takich problemów jak ochrona zdrowia i życia, kodeks współżycia seksualnego, wolność i niezależność, miłość do ludzi oraz poszanowanie dla zwierząt i całej natury, szacunek dla wyznawców innych religii, zachowanie godności życia i śmierci. Zagrożenia z strony sekt. Problem wiary i religii w rozwoju cywilizacji.
Ø Potrzeba wiary
Ø W co wierzymy
Ø Sacrum
Ø Godność i szacunek
Ø Nie zabijaj!
Ø Świętość i ciało
Ø Być, mieć, dać
Ø Prawda
Ø Pożądanie
Ø Miłość
30. PIĄTA PORA ROKU. Biologia. Geografia. Edukacja ekologiczna. MENiS: 2004
Telewizyjne audycje dla szkół podstawowych i gimnazjów (200 min.)
10 audycji, w których przedstawiono życie wybranych organizmów roślinnych i zwierzęcych, zasiedlających środowiska lądowe i wodne. Ukazano oddziaływania tych środowisk na egzystencję ludzi, ich wzajemne zależności i konsekwencje. Omówiono, jak pogodzić racjonalną gospodarkę z zasadami ochrony przyrody. Porady, jak chronić rzadkie gatunki zwierząt i ptaków, które – wychowując swoje potomstwo i zimując u nas – zagrażają często człowiekowi i gospodarce. Jak przeciwdziałać szkodliwej ingerencji człowieka w naturalne środowisko? Jak chronić nasze rzeki, jeziora i lasy, aby móc korzystać z ich bogactw?
Ø Wokół samotnej wierzby cz.1
Ø Wokół samotnej wierzby cz.2
Ø Trzcinowisko
Ø Od zimy do zimy
Ø Choleragrund
Ø Orły i kruki
Ø Życie na ugorze
Ø Podwodne pustynie
Ø Współistnienie
Ø Pod konarami drzew
31. ’’… SWEGO NIE ZNACIE…’’- KATALOG ZABYTKÓW. Historia. historia i społeczeństwo. Edukacja regionalna. MENiS: 2004
Telewizyjne audycje dla szkół podstawowych, gimnazjów i szkól ponadpodstawowych (185 min.)
19 filmów o charakterze dokumentalnym, które umożliwiają poznanie bogactwa naszej historii, utrwalonej w dziełach sztuki, architekturze i urbanistyce. Filmy prezentują kościoły i cerkwie w ich obecnym stanie.
Ø Chotyniec
Ø Dębno Podhalańskie
Ø Gidle Kościół św. Magdaleny
Ø Gosprzydowa
Ø Grębień koło Wielunia
Ø Grywałd
Ø Haczów
Ø Harklowa
Ø Kadłub koło Wielunia
Ø Kampinos
Ø Krempna
Ø Przydonica
Ø Łaszew koło Wielunia
Ø Łopuszna
Ø Mogiła Kościół św. Bartłomieja
Ø Mogiła opactwo Cystersów
Ø Mnichów
Ø Koniecpol
Ø Popkowice koło Wielunia
32. ’’… SWEGO NIE ZNACIE…’’- KATALOG ZABYTKÓW. Historia. historia i społeczeństwo. Edukacja regionalna. MENiS: 2004
Telewizyjne audycje dla szkół podstawowych, gimnazjów i szkól ponadpodstawowych (160 min.)
17 filmów o charakterze dokumentalnym, które umożliwiają poznanie bogactwa naszej historii, utrwalonej w dziełach sztuki, architekturze i urbanistyce. Filmy prezentują kościoły i cerkwie w ich obecnym stanie.
Ø Posada Rybotycka
Ø Pinczów Kościół Paulinów
Ø Radruż
Ø Pinczów Kościół reformatorów
Ø Sękowa
Ø Szalowa
Ø Rzeszów Kościół Pijarów
Ø Ulucz
Ø Wielgomłyny
Ø Gidle Kościół Dominikanów
Ø Biecz Fara
Ø Blizne koło Brzozowa
Ø Świdnik dwór
Ø Wiśnicz Nowy Fara
Ø Wierzbie koło Wielunia
Ø Wieluń Kościół Bernardynek
Ø Gaszyn koło Wielunia
33. ROMANTYCZNE PODRÓŻE DO POLSKI.
Język polski. Historia. Uczestnictwo w kulturze. Edukacja regionalna – dziedzictwo kulturowe w regionie.
MENiS: 2004 Telewizyjne audycje dla gimnazjów i szkól ponadpodstawowych (180 min.)
9 filmów prezentuje dziedzictwo kulturowe: Wielkopolski, Kujaw, Śląska i regionów historycznych Litwy. W audycjach zaprezentowano teksty źródłowe oraz pokazano miejsca ważne dla historii regionów Polski, które w różnych okresach historycznych odwiedzali bohaterowie audycji – Julian Ursyn Niemcewicz, Józef Ignacy Kraszewski, Jarosław Iwaszkiewicz. Audycje ukazują rozwój pisarstwa związanego ściśle z podróżami, które daje możliwość poznania osobowości podróżnika, na własny sposób komentującego świat, notującego swoje wrażenia i refleksje na temat przeszłości naszego narodu
Ø … tuz za rogatkami
Ø Na Podlasie
Ø Zamki polskie
Ø … do Wilna
Ø … w Góry Świętokrzyskie
Ø ’ finis Poloniae’’
Ø … podłodze do Śląska
Ø … Wielkopolska, Kujawy
Ø … moje miejsce na ziemi
34. MINTAUR CZYLI SFINKS.
Wiedza o społeczeństwie. Edukacja czytelnicza i medialna. MENiS:2004
Telewizyjne audycje dla gimnazjów (125 min.)
6 edukacyjnych gier psychologicznych pt.’’ Poszukiwacze skarbu’’ ukazuje wzorce właściwych zachowań, sposoby formułowania oraz werbalizowania myśli i pragnień w sposób przejrzysty i zrozumiały dla otoczenia. W audycjach informacje o istocie współpracy w grupie, o sposobach porozumiewania się słowem, gestem, ciałem, ruchem, rodzajem ubioru, stanowiących formy wypowiedzi stosowane w życiu i w teatrze. Audycje ukazują umiejętności zachowania się w sytuacjach konfliktowych i sposoby ich rozwiązywania oraz umiejętności negocjowania i komunikowania się bezpośrednio i przez media.
Ø Dokładny Smok Hugo i Humory Nieśmiałej Kikimory
Ø Samotność Gryfa Tymoteusza. Niema Czarodziejka Ludgarda i Brzuch Giganta
Hektora
Ø Pegaz wraca do siebie. Kto nie lubi Strzygi Rozalii
Ø Nieobrażona meduza Gorgona. Zły sen syreny Konstancji
Ø Cyklop szuka asystenta. Nie ma rady na kłamstwa Elemady
Ø Odwieczny spór karłów. Choleryczka Chimera i koszmarna afera. Serce Labiryntu,
czyli Minotaur pyta
35. NA ŻYWIOŁ.
Kształcenie zintegrowane. MENiS:2004
Telewizyjne audycje dla szkół podstawowych (165 min.)
4 filmy pokazujące żywioły, ich genezę oraz wpływ na ludzi i środowisko przyrodnicze. Audycje prezentują przykłady działań zapobiegających kataklizmom. Pokazują, jaki wpływ może mieć człowiek na wyzwalanie się negatywnych sił przyrody. Filmy prezentują sposoby wykorzystania żywiołów przez człowieka. W audycjach także przykłady atrakcyjnych doświadczeń, jakie nauczyciel może przeprowadzić podczas zajęć szkolnych, oraz groza i piękno żywiołów jako tematy dzieł sztuki.
Ø Powietrze
Ø Żywioł powietrza
Ø Ziemia
Ø Żywioł ziemi
Ø Ogień
Ø Żywioł ognia
Ø Woda
Ø Żywioł wody
36. DZIEJE KULTURY POLSKIEJ.
Historia. język polski. Edukacja czytelnicza i medialna. MENiS:2004
Telewizyjne audycje dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych (160 min.)
3 filmy poświęcone historii Polski. Audycje prezentują dzieje naszego państwa w wieku XV, XVI i XVII. Ukazano w nich miejsce człowieka w historii, jego relacje z przyrodą, społecznością lokalną, ojczyzną, kręgami kulturowymi, innymi narodami i religiami.
Ø Sny o potędze (wiek XV)
Ø Złoty wiek (wiek XVI)
Ø Sarmacja, czyli Polska (wiek XVII)
37. DZIEJE KULTURY POLSKIEJ.
Historia. język polski. Edukacja czytelnicza i medialna. MENiS:2004
Telewizyjne audycje dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych (105 min.)
2 filmy poświęcone historii Polski. W audycjach ukazano rozwój różnych sfer życia człowieka w wieku XVIII i XIX, m.in. życie po klęsce, szaleństwo, romantyzm i emigrację.
Ø Edukacja i upadek (wiek XVIII)
Ø Blaski i cienie (wiek XIX)
38. WIELKA HISTORIA MAŁYCH MIAST.
Historia. Historia i społeczeństwo. Edukacja regionalna – dziedzictwo kulturowe w regionie. MENiS:2004 Telewizyjne audycje dla szkól podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych (125 min.)
5 filmowych monografii polskich miast, których przeszłość związana jest z wielkimi wydarzeniami historycznymi i kulturalnymi. Filmy pokazują znaczące fakty z przeszłości miast i regionów, od początków ich dziejów do współczesności. Autorzy filmów zapoznają widzów z cennymi pamiątkami kultury materialnej i duchowej, pokazują kariery dawnych mieszkańców, z których wielu stało się bohaterami narodowej historii.
Ø Władysławowo
Ø Puck
Ø Chęciny
Ø Frombork
Ø Pszczyna
39. WIELKA HISTORIA MAŁYCH MIAST.
Historia. Historia i społeczeństwo. Edukacja regionalna – dziedzictwo kulturowe w regionie. MENiS:2004 Telewizyjne audycje dla szkól podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych (125 min.)
5 filmowych monografii polskich miast, których przeszłość związana jest z wielkimi wydarzeniami historycznymi i kulturalnymi. Filmy pokazują znaczące fakty z przeszłości miast i regionów, od początków ich dziejów do współczesności. Autorzy filmów zapoznają widzów z cennymi pamiątkami kultury materialnej i duchowej, pokazują kariery dawnych mieszkańców, z których wielu stało się bohaterami narodowej historii.
Ø Nowy Targ
Ø Brodnica
Ø Łowicz
Ø Cieszyn
Ø Niemcza
40. ZDROWO I ODLOTOWO.
Edukacja prozdrowotna. Wiedza o społeczeństwie. Wiedza o kulturze. MENiS:2004
Telewizyjne audycje dla szkól podstawowych, gimnazjów. (200 min.)
10 filmów o tematyce prozdrowotnej. W audycjach zawarto porady na temat zachowania zdrowia i szybkiego przeciwdziałania chorobom. Jak rozpoznawać zagrożenia i stany chorobowe oraz w jaki sposób skutecznie z nimi walczyć? Pokazano zasady funkcjonowania ludzkiego organizmu i jego organów, w zależności od trybu życia. Omówione zostały zachowania, które zdrowiu sprzyjają – bądź mu szkodzą. Zagrożenia cywilizacyjne – dlaczego używki SA groźne i na czym polegają niebezpieczeństwa z nich płynące? Przykłady radzenia sobie w trudnych sytuacjach i wskazówki, w jaki sposób szukać pomocy. Zwrócono uwagę na problemy o potrzeby osób niepełnosprawnych ( ze szczególnym uwzględnieniem dzieci oraz osób starszych).
Ø Gdzie jest centrum dowodzenia?
Ø Wirus niekomputerowy
Ø Biegam, więc jestem
Ø Jak smakuje zdrowie?
Ø Świat pełen wad
Ø Co wynika z ryzyka?
Ø Ludzie, którym się chce
Ø Ćwiczenia z mózgiem
Ø Problem z głowy
Ø Świat dla każdego
41. ŁAPÓWA.
Strategia antykorupcyjne. Historia i Wiedza o społeczeństwie. Wiedza o kulturze. MENiS:2004 Telewizyjne audycje dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych. (160 min.)
7 audycji o charakterze interdyscyplinarnym, mających na celu przekazanie wiedzy prawno-filozoficznej i etycznej na temat przyczyn i skutków korupcji. Przykłady korupcji w naszym życiu. Czynniki powodujące pojawienie się nieuczciwych zachowań w odniesieniu do historii i teraźniejszości Polski. Dylematy etyczne – co jest, a co nie jest korupcją. Sposoby zwalczania korupcji w oparciu o procedury wypracowane w krajach Unii Europejskiej oraz przez światowe organizacje pozarządowe. Standardy jawności Zycie publicznego, umożliwiające skuteczną walkę z korupcją.
Ø Smutne dziedzictwo
Ø Czym skorupka …
Ø Duży przekręt !
Ø Nieszczęście reglamentacji
Ø Unia da i wtedy …
Ø Ryba psuje się od głowy
Ø Świat walczy
42. POLSKA W OGNIU KATYŃ.
Historia. Edukacja europejska. Edukacja regionalna. Edukacja czytelnicza i medialna. MENiS:2004 Telewizyjne audycje dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych. ( 50 min. )
2 filmy dokumentalne przedstawiają historię polskich oficerów uwiezionych w radzieckich obozach jenieckich, a następnie zamordowanych w obozach Katynia, Ostaszkowa, Starobielska.
ØAtmosfera wojny polsko-radzieckiej 1939
ØKalendarium wydarzeń styczeń – kwiecień 1940
43. JEZYK FILMU.
Wiedza o kulturze. Język polski. Edukacja czytelnicza i medialna. MENiS:2004
Telewizyjne programy dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych (180 min.)
12 niezwykłych spotkań z aktorami, twórcami fascynujących bohaterów, kreatorów przestrzeni filmowych, znawcami tajników dramaturgii i narracji muzycznej, a także tzw. ludźmi drugiego planu, którzy zajmują się montażem, charakteryzacją, wyborem scenografii naturalnej, rekwizytów i kostiumów, którzy objaśniają i prezentują tworzenie świata na użytek filmu i pokazują ludzkie życie za pomocą ruchomych obrazów. W audycjach porady, jak napisać filmowy scenariusz, aby odnieść sukces, zdobyć popularność i powodzenie. Dlaczego jeden film wciąga bez reszty, a inny rozczarowuje i nudzi? Czy warto samemu zająć się przekładaniem świata na ruchome obrazy?
Ø Scenariusz. Spotkanie z Jerzym Stefanem Stawińskim
Ø Konflikt. Spotkanie z Wojciechem Marczewskim
Ø Metamorfoza. Spotkanie ze Stanisławem Różewiczem
Ø Postać. Spotkanie z Kazimierzem Kutzem
Ø Dialog. Spotkanie z Filipem Bajonem
Ø Przestrzeń. Spotkanie Z Januszem Sosnowskim
Ø Scenografia. Spotkanie z Jerzym Skarżyńskim
Ø Kostium. Spotkanie z Magdaleną Tesławską
Ø Muzyka. Spotkanie z Zygmuntem Koniecznym
Ø Dźwięk. Spotkanie z Nikodemem Wołk-Łaniewskim
Ø Obraz. Spotkanie z Witoldem Sobocińskim
Ø Utwór filmowy. Spotkanie z Wojciechem Jerzym Hasem
44. JEZYK FILMU.
Edukacja czytelnicza i medialna. Wiedza o kulturze. Język polski. MENiS:2004
Telewizyjne programy dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych. (180 min.)
12 programów o kulisach tworzenia filmu i tajnikach filmowania. Znakomici polscy filmowcy, na podstawie scen z najsłynniejszym dzieł polskiego i zagranicznego kina ujawniają, jakim językiem mówi film. Co tworzy jego wyraz, rytm, przestrzeń, pulsowanie czasu? Jak wykorzystuje się różne obiektywy, aby powstała filmowa narracja? Czym jest kadr, a co przekazuje ujęcie? Jak wykorzystuje się ruch i światło, aby widza zainteresować, zachwycić, oszołomić, pobudzić do zadumy i refleksji?
Ø Kadr
Ø Ujecie
Ø Plan filmowy
Ø Ruch
Ø Miejsce i przestrzeń
Ø Czas i przestrzeń
Ø Montaż
Ø Inscenizacja
Ø Postać
Ø Światło
Ø Kolor
Ø Kompozycja utworu filmowego
45. TWÓRCY NASZEJ TRADYCJI.
Język polski, Historia MENiS:2004
Telewizyjne programy dla szkół ponadgimnazjalnych. (165 min.)
3 filmy biograficzne ukazujące sylwetki wybitnych poetów i pisarzy, którzy najsilniej oddziaływali na naszą tradycję kulturalną, na współczesne myślenie o polskości i roli, jaką nasz naród odegrał w światowej kulturze.
Ø Antoni Malczewski 1793 – 1826
Ø Kronikarz. Rzecz o Bolesławie Prusie 1847 – 1912
Ø Artysta i niepokój wieku. Henryk Sienkiewicz 1846 – 1916
46. TWÓRCY NASZEJ TRADYCJI.
Język polski, Historia MENiS:2004
Telewizyjne programy dla szkół ponadgimnazjalnych. (105 min.)
2 filmy biograficzne ukazujące sylwetki wybitnych poetów i pisarzy, którzy najsilniej oddziaływali na naszą tradycję kulturalną, na współczesne myślenie o polskości i roli, jaką nasz naród odegrał w światowej kulturze.
Ø Cyprian Kamil Norwid 1821 – 1883
Ø To ja, Antoni… Szkic do portretu Antoniego Słonimskiego 1895 – 1976
47. OCZYWISTE NIEOCZYWISTE.
Wiedza o społeczeństwie. Edukacja regionalna.MENiS:2004
Telewizyjne audycje dla gimnazjów. (150 min.)
6 telewizyjnych filmów prezentujących dorobek kultury mniejszości i grup etnicznych mieszkających w Polsce. W programach zaprezentowano obyczaje, tradycje i dzieła, które pozostawiły trwałe ślady w literaturze, sztuce, malarstwie, rzeźbie, muzyce itp. Oraz wywarły wpływ na kulturę polską i rozwój cywilizacji.
Ø Kultura Niemców
Ø Kultura Rosjan
Ø Kultura Kaszubów
Ø Kultura Szwedów
Ø Kultura Francuzów
Ø Kultura Żydów
48. OCZYWISTE NIEOCZYWISTE.
Wiedza o społeczeństwie. Edukacja regionalna.MENiS:2004 Telewizyjne audycje dla gimnazjów. (120 min.)
5 telewizyjnych filmów prezentujących dorobek kultury mniejszości i grup etnicznych mieszkających w Polsce. W programach zaprezentowano obyczaje, tradycje i dzieła, które pozostawiły trwałe ślady w literaturze, sztuce, malarstwie, rzeźbie, muzyce itp. Oraz wywarły wpływ na kulturę polską i rozwój cywilizacji.
Ø Kultura Ormian
Ø Kultura Ukraińców
Ø Kultura Greków
Ø Kultura Węgrów
Ø Kultura Staroobrzędowców
49. CNY JĘZYK POLAKÓW.
Język polski. Uczestnictwo w kulturze. Edukacja czytelnicza i medialna.MENiS:2004 Telewizyjne programy dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych. (120 min.)
4 filmy prezentują dzieje języka polskiego i literatury polskiej na przestrzeni wieków, z uwzględnieniem średniowiecza, tradycji kultury antycznej oraz nawiązań do motywów biblijnych w literaturze i kulturze polskiej. W audycja dowodzi się, że polszczyzna obejmuje zjawiska nie tylko ściśle ;literackie, ale także oddziałuje na sztukę, architekturę, kulturę materialną, na tradycje i obyczaje Polaków żyjących we własnym kraju oraz Polaków, którzy – niezależnie od miejsca pobytu i zamieszkania poza dzisiejsza Polską – utożsamiają się z określonymi narodowymi wartościami, pielęgnują je i dbają o ich trwałość.
Ø Jan z Renesansu
Ø Starożytności literackie XX wieku
Ø Polszczyzna i mit śródziemnomorski
Ø Europejskie obcowanie
50. CNY JĘZYK POLAKÓW.
Język polski. Uczestnictwo w kulturze. Edukacja czytelnicza i medialna.MENiS:2004 Telewizyjne programy dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych. (120 min.)
4 filmy prezentują dzieje języka polskiego i literatury polskiej na przestrzeni wieków, z uwzględnieniem średniowiecza, tradycji kultury antycznej oraz nawiązań do motywów biblijnych w literaturze i kulturze polskiej. W audycja dowodzi się, że polszczyzna obejmuje zjawiska nie tylko ściśle ;literackie, ale także oddziałuje na sztukę, architekturę, kulturę materialną, na tradycje i obyczaje Polaków żyjących we własnym kraju oraz Polaków, którzy – niezależnie od miejsca pobytu i zamieszkania poza dzisiejsza Polską – utożsamiają się z określonymi narodowymi wartościami, pielęgnują je i dbają o ich trwałość.
Ø Polszczyzna w łacińskiej Europie
Ø Cebulowy kolor cegły
Ø Grecko rzymskie kanony i motywy w polskiej kulturze
Ø Biblia jako źródło
51. JA I MOJE ŻYCIE
Przygotowanie do życia w rodzinie. Wiedza o społeczeństwie. MENiS:2004
Telewizyjne programy dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych. (150 min.)
10 filmów o rodzinie jako źródle energii, ciepła, radości na całe życie i o tym, kiedy dzieje się inaczej, kiedy brak związków emocjonalnych, a zamiast rozmowy, dialogu i poszukiwania sposobów rozwiązywania problemów spotyka nas kara, upokorzenie i odrzucenie naszych argumentów. Co robić, aby ocalić swoją fizyczną i psychiczną przestrzeń? Jak zachować tajemnice, które są tylko nasze? Jak nie zawieść zaufania rodziców, zdobyć ich poparcie wtedy, kiedy najbardziej tego potrzebujemy? W audycjach ukazano złożoność problemów i sposoby rozwiązywania trudnych, konfliktowych sytuacji w rodzinie.
Ø 998 – Dzwonię do was, bo mam taki problem…
Ø Oni nic nie rozumieją, czyli konflikt pokoleń
Ø Sam w rodzinie, czyli „osierocone pokolenie”
Ø Rodzina – tradycja
Ø To moja tajemnica
Ø Obowiązki – dlaczego by nie?
Ø Nie jestem waszą własnością
Ø Moje rodzeństwo i ja
Ø Kryzys w rodzinie – „rozstajemy się”
Ø Chciałbym być „strażakiem”
52. JA I MOJE ŻYCIE – RODZINA
Przygotowanie do życia w rodzinie. Wiedza o społeczeństwie. MENiS:2004
Telewizyjne programy dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych. (150 min.)
10 filmów o rodzinie jako źródle energii, ciepła, radości na całe życie i o tym, kiedy dzieje się inaczej, kiedy brak związków emocjonalnych, a zamiast rozmowy, dialogu i poszukiwania sposobów rozwiązywania problemów spotyka nas kara, upokorzenie i odrzucenie naszych argumentów. Co robić, aby ocalić swoją fizyczną i psychiczną przestrzeń? Jak zachować tajemnice, które są tylko nasze? Jak nie zawieść zaufania rodziców, zdobyć ich poparcie wtedy, kiedy najbardziej tego potrzebujemy? W audycjach ukazano złożoność problemów i sposoby rozwiązywania trudnych, konfliktowych sytuacji w rodzinie.
Ø Poradnia rodzinna
Ø Konflikty w rodzinie
Ø Chcę ci pomóc
Ø Skąd jesteśmy
Ø To ni są wasze sprawy
Ø Wspólne obowiązki
Ø Nie jesteście naszą własnością
Ø Trudne uczucia w rodzinie
Ø Kryzys rodzinny
Ø Nie zgadzam się
53. WWW.MEDIA.SPOKO.
Historia. Wiedza o społeczeństwie. Edukacja czytelnicza i medialna. MENiS:2004
Telewizyjne programy dla szkół ponadgimnazjalnych. (160 min.)
8 telewizyjnych audycji prezentuje wiedzę na temat mediów elektronicznych: radia, telewizji, Internetu, przekazu wideo. Zawiera informacje o typach mediów, o stosowanych w nich środkach wyrazu i sposobach komunikowania oraz tendencjach rozwojowych. Audycje zapoznają odbiorców z fundamentalnymi polskimi i zagranicznymi dziełami medialnymi – fotografią, radiem, filmem, telewizją, teatrem. Prezentują pojęcia komunikacji medialnej, uczą odczytywania znaków i kodów oraz podstaw projektowania i realizowania komunikatów medialnych.
Ø Gadał dziad do obrazu
Ø Człowiek pogryzł psa
Ø Zrób to sam
Ø Dobra wiadomość to zła wiadomość
Ø Wielka sztuka na małym ekranie
Ø Jeśli wiesz co chcę powiedzieć
Ø Prawda czasu, prawda ekranu
Ø Co w sieci piszczy
54. DZIEJE JEDNEGO WYNALAZKU.
Fizyka i astronomia. Technika. Wiedza o społeczeństwie.MENiS:2004
Telewizyjne programy dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych. (160 min.)
16 filmów prezentujących dzieje różnych wynalazków, które miały duże znaczenie dla rozwoju naszej cywilizacji i kultury. Jak zmieniło się życie ludzi dzięki tym odkryciom i ich praktycznemu zastosowaniu? Jakie okoliczności towarzyszyły narodzinom nowych pomysłów? Jakie motywy kierują wynalazcą, czy jest to przypadek, czy też efekt żmudnej pracy? Jak przyjmowano nowości? I wreszcie – jakie są prognozy na przyszłość? Ciekawostki i anegdoty związane z naukową działalnością, dawne ryciny, eksponaty oraz fragmenty filmów archiwalnych uzupełniają podejmowane tematy.
Ø Lampa
Ø Kuchnia
Ø Pieniądze
Ø Okulary
Ø Maszyna parowa
Ø Łazienka
Ø Pióro
Ø Zegar
Ø Urządzenia ratujące życie
Ø Parasol
Ø Telefon
Ø Koło
Ø Szkło
Ø Konserwy i konserwowanie żywności
Ø Motocykl
Ø Guzik z pętelką
55. EUROPA NA WYNOS
Edukacja europejska. Historia i wiedza o społeczeństwie. Podstawy przedsiębiorczości.
MENiS:2004 Telewizyjne programy dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych. (190 min.)
10 reportaży prezentujących założenia , możliwości i efekty edukacyjnych programów Unii Europejskiej” Młodzież”, Leonardo da Vinci” i „Sokrates” Prezentacja projektów. W audycjach praktyczne przykłady procedur opracowania projektów. Wskazanie nowych możliwości nawiązywania kontaktów z rówieśnikami z innych krajów. System upowszechniania wiedzy i doświadczenia na poziomie europejskim. Na przykładzie osób biorących udział w audycjach zostały ukazane sposoby, jak skorzystać z programów unijnych oraz różnych form współpracy europejskiej.
Ø Młodzież – wymiana młodzieży
Ø Młodzież – Wolontariat europejski
Ø Młodzież – Inicjatywy młodzieżowe
Ø Leonardo da Vinci – Projekty językowe
Ø Leonardo da Vinci – Międzynarodowe sieci instytucji
Ø Leonardo da Vinci – Projekt pilotażowy. Projekt wymiany i staży
Ø Sokrates – Erasmus
Ø Sokrates – Lingua, Arion, Eurydyce
Ø Sokrates – Grundtvig, Minerwa
Ø Sokrates – Comenius